در این مطلب قصد داریم به چند سوال کلیدی در ارتباط با نرم افزار CRM پاسخ دهیم. اینکه نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM چیست؟ مزایای CRM و استفاده از آن در کسب و کارها چه خواهد بود؟ و در نهایت اینکه آیا کسب و کار شما به نرم افزار CRM نیاز دارد یا خیر.

 

CRM چیست؟

برای پاسخ به سوال CRM چیست باید بگوییم که این کلمه مخفف عبارت مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیریت ارتباط با مشتری به هر ابزار، استراتژی یا فرآیندی گفته می شود که به کسب و کارها کمک می کند تا اطلاعات مشتریان را بهتر سازماندهی کرده و به آنها دسترسی پیدا کنند. در این مطلب، مقصود ما از CRM، نرم افزار CRM یا همان نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری است.

 

مزایای کلیدی نرم افزار CRM

در حالی که مزایای CRM بسته به بخش یا صنعت  مورد نظر متفاوت است، شش مورد از مزایای CRM که بر هر کسب و کاری تأثیر می گذارند عبارتند از:

  • امکان گزارش گیری قابل اعتماد

  • داشبوردهایی که داده ها را به صورت بصری نمایش می دهند

  • بهبود پیام رسانی

  • خدمات پیشگیرانه

  •  افزایش بهره وری توسط اتوماسیون

  •  همکاری ساده سازی شده

 

نشانه هایی که کسب و کار شما به CRM نیاز دارد  

1- راندمان یا بازدهی پایین

فرآیندهای دستی، زمان قابل توجهی را هدر می دهند. راه های بهتری هم برای انجام کارها وجود دارد. یک نرم افزار CRM قادر است با خودکار کردن ورود داده ها و کارهای تکراری و با ذخیره کردن ارتباطات تیمی مرتبط با حساب در یک رابط مشترک و واحد (و نه زنجیره های ایمیل گیج گننده) جایگزین فرآیندهای دستی شود.

استفاده از نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری نه تنها منجر به بهبود کارایی می شود، بلکه می تواند موفقیت فروش را نیز به میزان 41% درآمد بیشتر به ازای هر کارشناس فروش بهبود بخشد.

 

2- همکاری ضعیف بین بخش های مختلف

گاهی اوقات دپارتمان‌ها آنقدر غرق در کارهای روزمره خودشان می‌شوند که از عملکرد سایر بخش‌ها و تأثیر بخش های مختلف بر یکدیگر بی اطلاع می مانند. در چنین شرایطی در حالی که مشتریان یا مشتریان بالقوه در حال تعامل با کسب و کار شما هستند، ممکن است متوجه شوند که به اصطلاح به این طرف و آن طرف پاس داده می شوند و اطلاعات نادرست به آنها داده می شود زیرا هیچ کس کاملاً مطمئن نیست که چگونه باید نیازهای آنها را برطرف کند.

یک نرم افزار CRM به هر کسی در سازمان این امکان را می دهد که چرخه حیات و سابقه مکالمات هر مشتری یا سرنخ را ببیند و دقیقا بداند که چگونه باید نیازهای آنها را برطرف کند. این دید اغلب از طریق ویژگی های مختلف نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری مانند داشبورد تیمی و قابلیت به اشتراک گذاری فایل انجام می شود.

 

3- عدم مسئولیت پذیری کارکنان

گاهی اوقات، کارشناسان فروش از پذیرفتن مسئولیت مشتریانی که به اصطلاح «از درز‌ها خارج شده اند» اجتناب می‌کنند. یا بدتر از آن، یک فرصت فروش مناسب را از دست می دهید زیرا هیچ کس مسئولیت تماس با سرنخ را بر عهده نگرفته است.

یک نرم افزار CRM به عنوان یک پایگاه داده متمرکز عمل می کند و داده های دقیقی را در مورد هر تعاملی که با مشتریان و سرنخ ها داشته اید ارائه می دهد. این به شما نشان می دهد که چه کسی، کجا و چه زمانی در مراقبت از مشتری کوتاهی کرده است. البته هدف این نیست که با انگشت به سمت کسی اشاره برویم، بلکه هدف داشتن یک تصویر واضح از پتانسیل های موجود برای بهبود و پیشرفت کسب و کار است.

 

 

4- رضایت مشتری پایین

با خرید نرم افزار CRM، می توانید رویکردی هدفمند برای مدیریت تجربه مشتری داشته باشید. به عنوان مثال، نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری دانا به شما این امکان را می دهد مشتریانی که ارتباط از طریق موبایل و شبکه های اجتماعی را به ایمیل یا تلفن ثابت ترجیح می دهند، در یک گروه جداگانه طبقه بندی کرده و برای برقراری ارتباط با آنها از شیوه های موثر استفاده کنید.

 

5- فرصت های فروش از دست رفته

اگر به صورت دستی سرنخ های فروش خود را ردیابی می کنید، ممکن است فرآیند روشنی برای پرورش آنها نداشته باشید و در نهایت فرصت های فروش را از دست بدهید. یک نرم افزار CRM می تواند از طریق قوانین اتوماسیون به کارشناسان فروش زمان پیگیری سرنخ را یادآوری کرده یا اطلاع دهد. همچنین به دلیل در اختیار داشتن اطلاعات ذخیره شده و سوابق ارتباطی، می‌توانید به‌طور یکپارچه، برنامه‌های پرورش سرنخ را از همان جایی که متوقف شده اند، ادامه داده و به این ترتیب به رابطه‌ای که قبلاً ایجاد کرده‌اید، ارزش بیافزایید.

 

معرفی نرم افزار CRM دانا

نرم افزار CRM دانا تمامی امکانات مورد نیاز برای فرایندهای مدیریت فروش و خدمات مشتریان را در اختیار شما قرار می دهد. برخی از امکانات اصلی نرم افزار CRM دانا عبارتند از:

  •  مدیریت عملیات فروش

  •  بانک اطلاعات مشتریان

  • توسعه کانال های فروش

  • اتوماسیون و مدیریت فرایندها

  •  خدمات مشتری

  • افزایش بهره وری

  •  گزارش گیری و تحلیل اطلاعات

  • سفارشی سازی

  • توسعه و یکپارچگی

 

 زمانی که جوانب مثبت و منفی استفاده از نرم افزار CRM را می سنجید، مهم است که ریسک های احتمالی گردش کار و فروش دستی را مد نظر قرار دهید. کار با نرم افزار CRM شما را در موقعیتی قرار می دهد که می توانید تعاملات بین بخش های مختلف را ساده سازی کنید، تجربه مشتریان تان را بهبود بخشیده و سفارشی سازی کنید، و در نتیجه افزایش بهره وری و درآمد را تجربه کنید.